Mengapa B Complex penting kepada ibu hamil?

on Saturday 11 February 2017

Mengapa B Complex penting kepada ibu hamil?

Seorang ibu yang sedang hamil harus lebih prihatin dengan keadaan kesihatan tubuhnya kerana kesihatan bayi yang sedang dikandung dipengaruhi oleh kesihatan tubuh ibu. Makanan yang diambil oleh ibu hamil juga harus diperhatikan kandungan gizinya, seperti kandungan vitamin yang ada di dalam makanan. Banyak vitamin yang diperlukan oleh ibu hamil untuk mengekalkan kesihatan tubuh seperti vitamin B kompleks. Ada banyak sekali manfaat vitamin B kompleks untuk ibu hamil yang belum banyak diketahui oleh ibu hamil. 

Semoga perkongsian ini membantu para ibu hamil di luar sana.

Seiring dengan perkembangan zaman, ada banyak vitamin yang ada di pasaran sekarang ini. Beberapa macam dari vitamin B kompleks diantaranya yaitu vitamin B1 (tiamin), vitamin B2 (riboflavin), vitamin B3 (niasin), vitamin B5 (pantotenat), vitamin B6 (pyridoxine), vitamin B7 atau vitamin H (biotin), vitamin B9 (asam folat), dan vitamin B12 (cobalamins). 

Vitamin B memiliki sifat larut di dalam air serta memiliki banyak manfaat untuk kesihatan tubuh. Vitamin B dapat kita peroleh dari berbagai jenis makanan seperti ayam, hati sapi, asparagus, kacang hitam, susu, kentang, sardin, udang, bayam, tempe, ubi, yogurt, biji-bijan, telur serta berbagai macam buah-buahan seperti tomato, strawberry, betik,  dan pisang.

Kandungan vitamin B kompleks memang baik untuk kesihatan tubuh, apalagi bagi ibu yang sedang hamil sangat baik untuk kesihatan janin yang sedang dikandung. Beberapa manfaat vitamin B kompleks untuk ibu hamil seperti berikut:

Tenaga Dalam Tubuh

Vitamin B kompleks di dalam tubuh akan bekerja mengubah karbohidrat menjadi glukosa. Glukosa ini yang akan menghasilkan tenaga di dalam tubuh. Ibu hamil memerlukan tenaga yang lebih besar berbanding dengan ibu yang tidak hamil kerana keperluan tenaganya harus dibagi-bagi dengan janin yang ada di dalam kandungannya. Amalan pengambilan vitamin B kompleks yang cukup pada ibu hamil membantu bukan sahaja kepada kandungan tetapi juga kepada si ibu tadi.

Mengurangi Risiko Bayi Cacat Lahir

Vitamin kompleks akan mampu mengurangi risiko bayi lahir cacat, terutama iaitu fungsi dari vitamin B9 (asam folat). Dengan amalan asam folat yang cukup pada ibu hamil maka ibu akan tenang dengan keadaan bayi yang akan lahir kerana terhindar dari risiko bayi dengan keadaan cacat.

Tentunya semua ibu ingin bayinya lahir dengan keadaan sihat. Ibu yang sedang hamil perlu mengambil makanan yang banyak mengandungi vitamin B kompleks agar keperluan vitamin B kompleks tersebut dapat dipenuhi.

Mengoptimumkan Pertumbuhan Janin

Kandungan vitamin B kompleks sangat baik untuk membantu mengoptimumkan pertumbuhan janin yang ada di dalam kandungan. Janin yang tumbuh dengan baik akan melahirkan bayi yang sihat serta mempunyai tingkat kecerdasan yang baik. Untuk ibu yang sedang hamil maka sangat dianjurkan untuk mengambil makanan yang mengandungi vitamin B kompleks dengan cukup dengan rutin makan makanan yang banyak mengandungi vitamin B.

Mengatasi Masalah Kolesterol

Kolesterol yang tinggi di dalam tubuh akan menyebabkan kesihatan tubuh kurang baik. Bagi mengurangkan kandungan kolesterol di dalam tubuh, pengambilan vitamin B kompleks dapat membantu. Apalagi bagi ibu hamil kebanyakan kolesterol akan sangat mengganggu kesihatan kehamilan.

Meningkatkan Sistem Imun

Ibu yang sedang mengandung mempunyai sistem kekebalan tubuh yang mudah terganggu. Sistem kekebalan tubuh ibu yang sedang hamil perlu lebih tinggi kerana ibu yang sedang hamil lebih mudah terkena penyakit. Dengan mengambil vitamin B kompleks maka akan dapat meningkatkan sistem imun ibu yang sedang hamil sehingga tidak mudah diserang penyakit dan bayi juga akan dapat dilindungi agar berada dalam keadaan baik.

Menjaga Fungsi Sistem Pencernaan

Vitamin B kompleks yang mempunyai sifat larut di dalam air ini dapat membantu kelancaran fungsi sistem pencernaan di dalam tubuh. Vitamin B kompleks yang bekerja lebih aktif dalam hal memperlancar sistem pencernaan di antaranya vitamin B1, B2, B3, dan B6. Jika ibu hamil mengalami gangguan sistem pencernaan maka akan mengganggu kesihatan ibu ataupun bayi yang ada di dalam kandungan.

Meningkatkan Memori

Vitamin B kompleks juga membantu meningkatkan memori serta konsentrasi otak. Vitamin B kompleks yang bekerja dalam fungsi ini di antaranya vitamin B6, B9 serta B12. Hal ini sangat baik juga untuk ibu yang sedang hamil sehingga akan semakin meningkatkan kesihatan janin serta ibu.

Menjaga Kesihatan Kulit, Rambut Dan Kuku

Ibu hamil yang sensitif dan mudah sakit akan mempengaruhi keadaan kesihatan janin dalam kandungan. Pengambilan vitamin B kompleks ini membantu ibu dan bayi hidup sihat sihat. Vitamin ini juga membantu menjaga kesihatan kulit, rambut dan kuku. Jika kesihatan ibu hamil baik dan terjaga maka bayi boleh lahir dengan lebih sihat.

Menjaga Sistem Saraf Dalam Tubuh

Sistem saraf dalam tubuh sangat penting untuk kesihatan serta sistem kerja organ dalam tubuh. Gejala awal dari gangguan sistem saraf adalah seperti otot kejang, ketidakselesaan pada perut dan sakit kepala. Sistem saraf adalah hal yang berhubungan dengan otak dan jiwa. Adalah berbahaya jika sistem saraf menyerang organ-organ penting dalam tubuh manusia. Vitamin B kompleks akan mampu menjaga sistem saraf dalam tubuh agar tetap berfungsi dengan baik. Hal ini sangat penting bagi ibu hamil kerana berhubungan dengan janin yang dikandungnya. Jika sistem saraf ibu terganggu maka kesihatan janin juga akan turut terganggu.

Ibu yang sedang hamil dianjurkan mengambil vitamin B kompleks dengan cukup iaitu sekitar 400 mg asam folat setiap hari. Kekurangan vitamin B kompleks pada ibu hamil dapat menyebabkan gangguan pertumbuhan bayi. Sayangi kesihatan anda dan bayi anda yang akan segera lahir ke dunia melengkapi keluarga anda. Ambillah vitamin B kompleks dengan cukup dan teratur agar dapat memperoleh manfaat  dari vitamin B kompleks ini. Bayi sihat dan akan menjadi anak yang cerdas. Banyak sumber makanan yang mengandung vitamin B kompleks. Ibu hamil boleh memilih makanan yang sesuai dengan selera agar keperluan vitamin B kompleks dapat dipenuhi.

Di sini, saya mencadangkan anda mengambil B Complex Shaklee. B complex Shaklee berbeza dengan yang ada di pasaran kerana SEMULAJADI. Untuk kesihatan ibu dan bayi, saya juga mengesyorkan kepada ibu-ibu hamil untuk mengambil vitamin set lengkap daripada Shaklee untuk ibu hamil. Berhubung dengan saya untuk info lanjut.

Mengapa mesti memilih Shaklee?
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan
✔ Terbukti Semulajadi
✔ Terbukti Selamat
✔ Harga Mampu Milik

===========
CARA ORDER:
===========
☎ Call/ SMS/WhatsApp/
Taip ke 019 8968008
COD Shaklee Bandar Maju, COD Bandar Indah, COD Shaklee Bandar Kim Fung, COD Shaklee Bandar Prima, COD Shaklee IJM, COD Shaklee Bandar Labuk, Shaklee Sandakan, COD Shaklee Taman Sejati Ujana, Shaklee Sabah, Shaklee Malaysia

EMAIL : dettis2016@gmail.com
Kesihatan Itu Kekayaan

http://dettismuslin.blogspot.my

3 comments:

Unknown said...

Ibu hamil wajib ambil ni. Lengkap dengan asid folic. Malah sebelum hamil lagi dah kena start makan

Fingo_Fighter said...

Doktor kata..vitamin B kompleks ne elok diambil oleh wanita seja dr zaman bujang

Yati adam said...

Rugi ibu hamil x mkn b complex shaklee. Ia sangat murah dan penuh khasiat terbaik.

Post a Comment